Department of Geography
print

Language Selection

Breadcrumb Navigation


Content

Teaching

The teaching focus at the RTU “Physical Geography and Land Use Systems” covers all sub-fields of physical geography (geomorphology/geology, soil science/soil geography, hydrology, climatology, vegetation geography/landscape ecology). These form the basis for other key topics in applied geography (e.g. ecozone theory, high mountain geography, land use, geohazard management, research on climate change impacts).

The education in regional geography includes selected core focuses on Bavaria, Germany and Europe. Likewise, different areas and eco-zones outside of Europe are presented (e.g. African drylands, high mountains of the world, tropical Africa). In addition, the teaching of the holistic spectrum of geographical methods (e.g. field and laboratory methods, excursions, field exercises) is of great importance.

Methodological courses also cover Geographic Information Systems (GIS) as well as environmental and climate modeling. The results of current research at the department are incorporated into numerous courses. For example, the SWAT model or the renowned MPI-ESM climate model run by the German Climate Computing Center in Hamburg are used in selected courses.

The teaching unit’s subject-specific didactic training of student teachers of all types of schools and subject or subject group combinations that include geography should be emphasized. The complete training covers, for example, the theoretical basics of subject didactics as well as a broad spectrum of teaching methodology based on the current findings of subject didactic research. The practical training includes the mentoring of school internships in accordance with the chosen courses of study, which are conducted in close cooperation with the assignment schools. In addition, the student teachers have the opportunity to practice the theoretical contents in seminars, e.g. in teaching practices. Additionally, the constant exchange with schools allows the transfer of knowledge between schools and current research.

Information on specific courses

*Partly only available with access data

01.03.2023  Küfmann, C.
Ankündigung Vorlesung Vertiefte Physische Geographie - Geomorphologie (mi 12-14h)

1. Inhalte und Konzept der Vorlesung: Die Vorlesung gibt eingangs einen berblick zur Allgemeinen Geomorphologie als wichtiges Fachgebiet der Physiogeographie(Physischen Geographie) mit Hinweisen zu Nachbarwissenschaften wie z.B. Geologie, Bodenkunde, Palogeographie, Klima- und kozonenlehre, Georisikoforschung. Aktuelle und grundstzliche Forschungsfelder zur Kenntnis von Reliefformen der Erdoberflche und den verknpften Prozessen (z.B. Verwitterung, Erosion, Materialtransport, Akkumulation) werden mit Regionalbeispielen prsentiert. Dabei bilden die Oberflchenformen das Relief der Erde (Georelief) die Grundlage, um Landschaftstypen (z.B. Flusslandschaft, Gletscherlandschaft, Karstlandschaft, Wstenlandschaft) abzuleiten. Mit ausgewhlten Themenbereichen werden Entstehung und Vernderungen von Oberflchenformen in Landschaften in unterschiedlichen Klima- und kozonen vertieft prsentiert. Grundlage hierfr ist die Kenntnis ber die geomorphologischen Prozesse und ihr Zusammenwirken (Geomorphodynamik). Zudem wird ein Grundverstndnis fr endogene Prozesse der Plattentektonik und tektonisch-geologische Strukturen (z.B. Gebirgstypen) anhand von globalen Verbreitungsmustern vermittelt. Einblicke in die angewandte Forschung zeigen die aktuellen und zuknftigen Landschaftsvernderungen durch den globalen Klimawandel und die Intensivierung von Landnutzungsmuster auf. Entsprechend wird auf Ergebnisse zu z.B. Georisiko-Management; Hochwasserschutz; Frhwarnsysteme: Erdbeben, Tsunami, Lawinen hingewiesen. Weitere Infos - siehe PDF. Gez. C. Kfmann

Back to overview